Startsida | Information | Redaktion | Annonsera | Prenumerera | Kontakta oss

Debatt start
-Ledaren
-Från läsekretsen
-Svara "Ledaren"
-Svara "Från läsekretsen"
-Webbupplagan
-Politik
-Sport
-Jakt/Fiske
-Hultsfredfestivalen
-Statusmedd.
-Netikett
-Akronymer
-Smileys
Nyheter
Sport
Kultur
Motor
Debatt
Platsannonser

Kategorier Debatt Svara "Ledaren"

RE: Våldet i Vimmerby

Författare:

Rasmus Gårdebrink

Tid:

22.07.2008 17:59

Text:

Till Peter Fjällgård

Vore tacksam om du kunde bemöta en i taget istället för att blanda ihop alla inlägg i ett och samma bemötande. Sedan blir det en mycket bättre debatt om alla kan hålla sig till ämnet.

Till att börja med så lever vi nog alla i samma dystra värld. En dyster värld som även den har sina ljusa sidor ibland. Allt beroende på ens egna värderingar.

Vad gäller ditt påstående om att avsaknaden av polis inte direkt är någon lokalpolitisk fråga så är det ingen som har påstått motsatsen. Antar att det var något i mitt inlägg som du misstolkade.

Självklart så är det föräldrarnas ansvar att hålla koll på sina barn och se till att dem får en bra uppfostran. När detta inte fungerar, när föräldrarna inte klarar av att axla föräldraansvaret, vem skall då se till att det blir gjort? Både jag och du, Peter, vet att det finns många föräldrar som inte klarar av att uppfostra sina barn på grund av olika anledningar.

Då du ställer dig frågande till hur lokalpolitikerna skall kunna förebygga ungdomsproblem så ställer jag mig frågan om du verkligen har hamnat på rätt plats, du som själv är lokalpolitiker?

Många föräldrar klarar tillsynes inte av att uppfostra sina barn idag. Det kan vi klart och tydligt se bland annat i skolan med sämre betyg, oreda och ett ökat skolkande. I det övriga samhället kan vi se det genom drogkonsumtion, ansvarslöst sex, kriminalitet och depressioner. Detta är inte vilken fråga som helst utan en oerhört viktig och allvarlig sådan.

I och med att du inte vet vad du som lokalpolitiker kan göra åt detta problem så skall jag berätta för dig. Om föräldrarna inte klarar av att ta ansvaret som föräldrar så måste någon bistå med stöd, nämligen politikerna.
Några förslag som jag har är att se till så att vårdnadsbidraget införs, vilket är på gång. Dock så skulle jag vilja se ett högre belopp än 3 000 kr. Jag anser det vara viktigt med många valmöjligheter när det gäller val av barnomsorg.

Då jag tror att många människor idag är i behov av att ha någon att prata med så skulle jag vilja se ett utvecklat familjestöd med stödpersoner och psykologer som kan finnas till hans för familjer, vare sig det handlar om barn eller vuxna. Jag tror att det kan finnas en märklig föreställning om att det är något dåligt att gå och prata med en psykolog eller liknande. Därför bör detta utformas som ett positivt stöd så att människor vågar söka sig till detta utan att känna obehag.

Vidare så lever vi inte längre i det Sverige som en gång var utan vi lever i det nya Sverige, det moderna Sverige där människor lämnar sina barn på dagis istället för att uppfostra dem i hemmet och där människor köper färdigmat istället för att laga maten själva. Ett Sverige där människor i lika stor utsträckning inte lär ut kommande generationer om matlagning och barnuppfostran etc. I och med detta bör kommunen kanske erbjuda både praktiska och teoretiska utbildningar som handlar om barn och barnuppfostran etc.

Jag skulle även vilja se ett större utbud av familjeaktiviteter där olika familjer kan träffas och hitta på saker tillsammans. Jag vet inte om det redan finns men annars skulle jag se det positivt att det bildades en familjegrupp eller en familjeförening som bland annat kunde anordna aktiviteter och vara familjens röst i kommunen. En sådan förening skulle kunna betyda oerhört mycket.

Likt dig Peter så betvivlar jag att Allaktivitetshuset är lösningen på många ungdomars dystra situation. Dock så är det ett alternativ, en valmöjlighet för ungdomar. Det viktigaste är dock att hålla borta barn och ungdomar från missbruk, kriminalitet och andra destruktiva fenomen. Då många barn och ungdomar tillbringar mycket tid i skolan så är det viktigt att skolan fungerar. Lärarna bör få tydligare befogenheter att hålla ordning och reda i skolan och viktig undervisning bör göras attraktiv. Det skall inte vara meningen att skolan skall ses som en fritidsgård utan skolan bör upplevas som lärande, viktig och rolig samtidigt som den måste innehålla ordning och reda.

På gator och torg bör det alltid finnas vuxna människor på kvällarna. Det kan vara fältare, föräldrar eller olika föreningar och organisationer. Då barn och ungdomar inte är vuxna människor så är det en dålig idé att låta dem vara ute sent på kvällarna utan uppsikt. Det finns mycket att skriva om och många åtgärder att vidta. Både ekonomiskt finansierade och ideella sådana.

Trådar, inlägg

Ämne: Författare:
Tid:
Message  RE: Våldet i Vimmerby
Rasmus Gårdebrink 14.07.2008 14:01  
Message    RE: Våldet i Vimmerby
Bosse Fransson 15.07.2008 03:11  
Message      RE: Våldet i Vimmerby
Peter Fjällgård 18.07.2008 21:48  
Message        RE: Våldet i Vimmerby
Rasmus Gårdebrink 22.07.2008 17:59  

Startsida | Information | Redaktion | Annonsera | Prenumerera | Kontakta oss

Allt material på Vimmerby Tidning.se är skyddat enligt lagen om upphovsrätt.
Inget material får kopieras utan tillstånd. Redaktion, Webmaster